za
What ZĂ heck ?

Am tot văzut zilele astea pe Twitter și prin alte ”colțuri” ale netului multe exprimări cu #za, și m-am tot îmtrebat ce au unii de foloseau deodată în draci acest ”ză”.

Ei bine, acum am aflat. Seems to me like copywriting on fast forward, really.

Sincer, percepția pentru unul care nu are habar de tot ansamblul campaniei, care nu are acces imediat la locațiile ultra mega cool, high, enumerate mai jos, unde se desfășoară zilele Office  – și care se întîlnește brusc cu o pagină web care conține o primă pagină ca în ilustrația de mai sus e de aiureală completă. Poate nu intru în publicul țintă al acestei campanii sau poate sînt eu prea conservator, dar mi se pare o campanie complet aiurea.

Produsul e prea bun pentru o idee așa de … aiurea. Care e de fapt ideea ? Aia serioasă din comunicat sau asta aiurea cu ză everything ? Și dacă sînt valabile amîndouă, unde e legătura ? Sau, mai prietenos vorbind, măcar unde e delimitarea între cele două limbaje, modalități de abordare ?

Pe site-ul Office Microsoft e o combinație ciudată între acest ZĂ și limbajul neutru corporatist adresat partenerilor (posibil conservatori) din mediul de afaceri. Există pagini inconsistente ca limbaj, unde de exemplu limbajul textului central din pagină este serios, neutru, informativ, dar în josul paginii, la links, se dă cu bățul în baltă – scrie așa – Pentru ZĂ companii (cu link-uri spre Achiziția în Volume License, Edițiile din Volume License și Căile de upgrade). Care merg de minune cu acel ZĂ.

Parol, monșer, allons-y !

Mă rog, iată mai jos două fragmente din comunicatul de presă care însoțește lansarea Office 2010 Romanian :

Suita Microsoft Office 2010 în limba română este lansată prin intermediul unei campanii de comunicare integrată care cuprinde atât elemente de ATL, BTL cât și de PR. Mesajul care se transmite consumatorilor este următorul: Office 2010 este acea suită de aplicații de productivitate care te ajută să transformi fiecare prezentare, document sau foaie de calcul în cea mai apropiată formă de exprimare față de ideea originală. ZĂ Office te ajută să realizezi lucrurile importante într-un mod practic și eficient.
Suita Microsoft 2010 în limba română este disponibilă în cinci ediții: Microsoft Office Acasă și pentru Școală, Microsoft Office Acasă și la Firmă, Microsoft Office Professional, Microsoft Office Standard și Microsoft Office Professional Plus (pentru mai multe informatii vă rugăm accesați ZĂ Noutăți. Acestea pot fi achiziționate din marile lanțuri de magazine precum: Carrefour, Domo, Media Galaxy, Real, Cora, Auchan, Metro, Selgros. În plus, magazinele Carrefour Băneasa, Auchan Titan, Media Galaxy Băneasa, Domo Băneasa și Domo AFI Palace Cotroceni vor găzdui în perioada 7 – 12 septembrie Zilele Office, perioadă în care se pot câștiga o serie de premii surpriză de către toți cei care vor achiziționa licențe Office 2010.

Chiar aș fi curios să văd păreri de la cei care au ”creat” așa ceva, să-mi deseneze și mie să înțeleg, poate mă luminez și eu. Să nu luați în nume de rău articolul ăsta, dar campania e puerilă, în umila și nesemnificativa mea părere. Aștept contra-argumente. Dacă mă convingeți, îmi retrag articolul și pun un sticky publicitar pentru Office.

Nu sunt un moș scorțos care să înceapă fiecare propoziție cu ”știu eu” sau cu ”nu mă învățați voi pe mine”. Scriu articolul ăsta pe un ton voit malițios, ca o provocare. Constructivă. Așa vreau să fie dialogul din comentarii. Dacă va fi cineva deranjat de toate acestea, atunci îi prezint încă de pe acum regretele mele.

Sloganul este – ”Descoperă în fiecare zi ceva ZĂ !” – nici nu mă obosesc să îl mai comentez. Nu sînt naționalist, dar în limba română se poate face mult mai mult decît așa ceva. Depinde cît de tare ți-e dezvoltat vocabularul. Dacă ne adresăm celor care au luat bac-ul cu chiu cu vai anul ăsta, e o campanie super. Dar … produsul în sine e mult prea bun pentru o campanie atăt de slabă. Sincer.

Dacă mari nume din advertisingul românesc dau înainte cu deformarea limbii române cu chestii de genul ”Ză Profa”, ”Marea ieșeală” etc., să nu ne mirăm de ce subcultura urbană aduce incultura națională cu care tot mai mulți defilează mîndri.

Și da, scriu intenționat cu î din i.

Aștept să fiu ras de pe fața Pămîntului cu contra-argumente. Dacă mă convingeți, pun un sticky comercial Office gratuit pe prima pagină pînă la sfîrșitul anului.

Back To Top
Search