Ms-ceo-nadella-sf-2014-03-27111

Noul CEO Microsoft, Satya Nadella a lansat ieri Office pentru iPad în prima sa conferință de presă. Apariția elegantă, cu conținut solid, bine prezentat, de ieri arată un CEO hotărât să pună în mișcare noi planuri pentru ”team Microsoft”, cum a numit compania pe care o reprezintă.

Mai exact, ca un prim semnal puternic pentru ceea ce pare să urmeze, Nadella a pus accentul pe intersecția dintre mobile și cloud, pe aplicațiile mobile, care sunt acum prioritate maximă pentru Microsoft.

La conferința de presă de ieri (27 martie 2014), oficialii Microsoft au prezentat o nouă versiune touch first a Office pentru iPad, disponibilă de acum ca aplicație gratuită pentru citirea/afișarea documentelor. Pentru a putea edita sau crea documente, utilizatorii vor avea nevoie de un abonament Office 365, însă. Mi se pare un plan foarte bine pus la punct de a câștiga noi abonați Office 365 din rândurile utilizatorilor iPad.

Ce a fost mai interesant a fost că demo-urile au trecut foarte rapid prin zona Windows, fiind făcute mai ales pe iPad și Android. De aici un alt mesaj important privind strategia Microsoft, mai exact acela care spune că software-ul propriu nu mai rulează doar pe device-urile proprii, ci pe orice device, oriunde, oricând. Ceea ce, în cazul Office 365, de exemplu, chiar face realitate promisiunea ca documentele să arate la fel de oriunde ar fi afișate sau editate.

La 52 de zile de la preluarea noului rol de CEO, Satya Nadella și-a început prima conferință de presă la San Francisco într-o ținută care amintește mai degrabă de … Steve Jobs, completată de eleganța discursului și consistența argumentației. El a început prin a vorbi despre cum abordează Microsoft noul concept de computing, care are în centrul atenției device-urile mobile și cloud-ul. Nadella a ținut să adauge însă că nu form factors de astăzi vor dicta direcția, ci noile form factors dintr-un viitor nu foarte îndepărtat.

Totul este digitizat și această digitizare se amplifică.

Spre deosebire de stilul predecesorului său, Steve Ballmer, Nadella a evitat să pună Windows în centrul discuției. Mai mult, mi s-a părut că a lăsat Windows deoparte în mod deliberat, amintind doar spre final că la BUILD, săptămâna viitoare, Microsoft va vorbi mai mult despre sistemul de operare propriu, pentru care vin schimbări interesante.

Interesant este însă și faptul că Nadella nu a spus nimic despre o versiune Office touch first pentru Windows 8.x.

O aluzie la Windows cu multe subînțelesuri făcută la mini-sesiunea de întrebări și răspunsuri de după conferința de presă mă pune pe gânduri și mă face să întreb dacă nu cumva Microsoft tocmai a recunoscut că are mult teren de recuperat cu Windows pe zona mobile și că Windows 8.x nu a fost ce se vroia să fie:

„Strategia Windows, nu este nici o schimbare aici, cu excepția faptului că vrem să fim cunoscuți ca acea companie inovatoare care vine din urmă la anumite categorii.”

O să fiu circumspect și nu mă voi grăbi să spun că Microsoft pare să încerce un nou exercițiu de transparență, opusul perioadei de război rece a ”generalului” Sinofsky.

„Dacă vă uitați la istoricul Windows, cu unele lucruri suntem în frunte, cu altele am rămas codași. Suntem prinși în această realitate.” a spus Nadella. „Ce trebuie să fim acum este rolul de challenger și să fim capabili că reușim să fim asta în zona noilor form factors.”

Remarcabil mai este și faptul că pe masa de demo nu au fost prezente device-uri Windows. Mai mult, jurnaliștii au remarcat că nici pe parcurs, nici după conferința de presă Nadella nu a amintit deloc despre Surface. Aceasta la un eveniment Microsoft, unde device-uri cu Android de la Samsung și Acer au stat pe masă alături de un iPad. 

Despre Office pentru iPad

Aplciațiile Office se pot descărca gratuit din Apple app store, dar pentru a crea documente noi, utilizatorii trebuie să dețină un abonament la serviciul cloud Microsoft Office 365.

Office 365 Home Premium, pentru acasă costă 100 de dolari pe an, iar pentru business de la 60 de dolari pe utilizator pe an, în funcție de ce este inclus în plan.

Apple își ia partea obișnuită de 30 la sută din noile abonamente Office 365 Home vândute prin propriul app store, dar nu ia nimic pentru abonamentele deja existente ale utilizatorilor Office 365 pe iPad sau din abonamentele în volum ale companiilor. Acesta este modelul folosit de Apple în store-ul propriu pentru abonamentele la publicațiile tip magazine.

”Conversația” Twitter dintre Tim Cook și Satya Nadella merită consemnată aici ca un simbol pentru o nouă eră în computing:

 

 

Analiștii spun că Microsoft ar putea câștiga anual între 840 milioane și 6.7 miliarde de dolari de pe urma Office-ului nativ pentru iPad, ciar dacă unii sunt sceptici și spun că mișcarea a fost făcută cam târziu pentru a mai atrage atenția.

Motivul este concurența aplicațiilor ușor de folosit, cu design touch centric cum ar fi Haiku Deck, Quip, Smartsheet sau Evernote, ori Google Apps, care și-au găsit rapid adepții, iar mulți dintre aceștia nu au folosit niciodată Office sau nu sunt interesați să o facă.

De-a lungul timpului anumite persoane din Microsoft au declarat sub protecția anonimatului că versiuni pentru iPad existau deja la Microsoft, dar conducerea companiei nu ar fi vrut să le lanseze pentru a proteja Windows.

Eforturile Microsoft în această direcție nu au avut însă succesul scontat, vânzările slabe de tablete Windows 8 și partenerii hardware care au renunțat pe rând la Windows RT fiind dovezi palpabile.

Dorința lui Nadella de a ”rupe” ideea de Windows în centrul oricărui lucru făcut de Microsoft pare să fie destul de puternică. Numai zvonurile privind lansarea Office pentru iPad au adus acțiunile Microsoft la peste 40 de dolari, valoare care nu a mai fost atinsă de la începutul anilor 2000.

Mai multe despre restul temelor din conferința de presă într-un articol separat

Vă invit acum însă să urmăriți cu atenție înregistrarea conferinței de presă, iar apoi să citiți articolul TechNet publicat ulterior de Satya Nadella, A cloud for everyone, on every device.

Back To Top
Search