Winrt111

Ca orice sistem modern de operare, Windows are un motor runtime, adică un mediu în care rulează aplicațiile pentru acel sistem de operare. Una dintre aplicațiile cele mai importante în orice sistem de operare este acea aplicație care permite utilizatorului să interacționeze cu acel runtime și cu mediul de operare. Acea aplicație este numită generic shell.

Program Manager - shell-ul din Windows 3.1
De exemplu, shell-ul Windows 3.x era Program Manager. Ulterior, de la Windows 95 până la Windows 7, shell-ul Windows a fost Windows Explorer.
Odată cu Windows 8, noul shell este chiar Start Screen-ul cu Metro tiles. Nu e vorba doar despre un strat suplimentar peste Explorer. Start Screen, ca și shell nou este doar o reprezentare grafică a motorului runtime, numit de Microsoft simplu chiar Windows Runtime, sau, pe scurt, Win RT.
persfolder-ss-02
shell-win-8
A nu se confunda Win RT cu versiunea Windows RT pentru tablete. Este adevărat că această versiune Windows 8 se bazează exclusiv pe noul runtime Windows RT, dar acel runtime este prezent ca bază pe toate versiunile Windows 8, nu doar pe platforma ARM ci și pe x86 sau x64 Intel.
Acum, Windows Explorer este o simplă aplicație care rulează în shell-ul Windows.
Faceți un experiment: duceți cursorul mouse-ului pe marginea superioară a ecranului și veți vedea că se transformă în pumn care apucă (grab). Dacă țineți butonul stâng al mouse-ului apăsat și trageți desktop-ul cu totul spre baza ecranului, el se va închide, ca și aplicațiile Metro.
Desktop-ca-aplicatie-in-Windows-8
Am spus că Windows Explorer este foarte asemănător cu o aplicație, dar este în același timp și un mediu (tip shell) pentru programele scrise pentru platforma x86. Acestea vor rula aici în continuare, ca și în versiunile Windows anterioare.
Este foarte bine dacă vă gândiți că avem de fapt de-a face cu o arhitectură modulară a sistemului de operare. WinRT este baza și pe acest runtime rulează noile aplicații. Modularizarea sistemului de operare a început încă de pe vremea Windows Vista, iar acum avem posibilitatea ca pe aceeași platformă software să grefăm module și ansambluri funcționale după necesități pentru a avea sisteme de operare Windows Phone 8, Windows 8 și Windows 8 Professional și Windows Server.
La baza acestor module stă nucleul sistemului de operare, Windows Core. Mai exact este ceea ce a fost cunoscut ca MinWin și include Kernelul Windows, modul user, serviciile și alte lucruri care rulează la nivel hardware, low-level.
WinRT nu vine imediat peste Windows Core în întregime. Mai exact, anumite părți din WinRT sunt parte din Windows Core. Așa se explică de ce Microsoft susține că WinRT nu este doar un layer suplimentar peste ce exista anterior. Este chiar engine-ul runtime Windows.
winrt
Ca și sistemul de operare, Windows Runtime este și el constituit din layere, straturi, care oferă niveluri diferite de funcționalitate pentru shell sau pentru aplicațiile stil Metro. La bază, adică mai aproape de hardware stau evident servicii low-level cum ar fi cele care e ocupă de gestionarea memoriei hardware sau, de exemplu, de criptarea datelor. Acestea sunt parte din Windows Runtime Core. Peste ele vin layere conectate cu dispozitive și/sau periferice (și senzori), media, comunicații și date (contacte, stocare locală și în cloud, notificări și multe altele). Peste toate acestea vine layerul UI (User Interface), cu suport pentru diferite modele de development acceptate de WinRT, cum ar fi  HTML5/CSS, XAML, DirectX și altele. Programatorii folosesc API-uri (interfețe pentru programarea de aplicații) pentru fiecare dintre aceste layere. API-urile sunt incluse în Windows 8 SDK (software development kit – un set de instrumente pentru programare). Din păcate, deocamdată ele nu dispun de documentație, așa că va fi dificil să vedem imediat aplicații de calitate fără intervenția Microsoft. Desigur, lucrurile se pot schimba în timp. Să sperăm însă că se vor schimba în timp util.
Este firesc să ne întrebăm de ce s-a ajuns aici, de ce era necesară o schimbare radicală în Windows. De ce cu orice preț, chiar forțând lucrurile ? Răspunsurile sunt multiple și destul de complicate. Simplu spus, tehnologiile curente au ajuns la limită și era necesară o reașezare a lucrurilor pentru ca tehnologiile noi să poată funcționa eficient pe platforma oferită de sistemul de operare Windows.
Ei ibne, iată un exemplu : aplicațiile .NET nu produc cod nativ și nu sunt atât de performante pe Win32. Dar pe WinRT ele pot fi, pentru că sunt mai aproape de nucleul sistemului de operare, foarte simplist spus.
Unii developeri vor spune că nici acum, pe WinRT .NET nu va oferi cod nativ. Dar cu API-urile WinRT din Windows 8 se pot folosi limbaje de programare cum ar fi C# sau Visual Basic alături de XAML. Totodată, se pot dezvolta aplicații simple și eficiente bazate pe tehnologii web : HTML 5, CSS, și JavaScript.
Desigur, mai sunt și alte aspecte aici, dar pentru ceea ce ne interesează în calitate de consumeri, dezbaterea ar fi doar stufoasă și nu ar aduce în plus nimic interesant.
Privind ca și consumeri, lucrurile sunt,  în cele din urmă, pozitive. Dar trebuie să avem perspectiva corectă și să înțelegem că, deși este un sistem de operare complet reinventat, cum le place executivilor Microsoft să sublinieze, Windows 8 este doar un hibrid intermediar, pe care, din motive lesne de înțeles (eterna compatibilitate cu versiuni și programe anterioare) trebuie să ruleze legacy applications (programele clasice) și pe care trebuie să începem să folosim noile tipuri de aplicații, pentru că acestea din urmă sunt cele care rămân la final.
Cu bune și cu rele, acesta este sensul în care trebuie privit Windows 8. Chiar dacă nu ne place pentru că au dispărut elemente familiare cum ar fi butonul și meniul Start sau pentru că noul ecran Start nu arată bine și nu este eficient pe dispozitive desktop sau laptop fără touch. Nu este altceva decât o etapă intermediară spre viitor. Spre viitorul dispozitivelor mobile.

Back To Top
Search